Az Adótanácsadók Egyesülete a közelmúltban azt kifogásolta, hogy az adóhatóság kialakulóban lévő újabb gyakorlata, és az ezt megerősítő írásbeli álláspontja szerint minden vállalkozásnak külön be kell jelentenie a könyvelő címét, ha csak a könyvelőiroda számítógépén van meg a könyvelése. Az egyesület szerint ez az eljárás ellentmond a sok éve kialakult gyakorlatnak, újabb felesleges adminisztrációs feladatot ró a vállalkozásokra, ráadásul nem alakították ki a bejelentés egyértelmű feltételeit.
A könyvelőirodát csak abban az esetben kell bejelenteni a Nemzeti Adó- és Vámhivatalhoz (NAV), ha iratőrzési helyként funkcionál – közölte az adóhatóság.
A NAV kifejtette: az adózás rendjéről szóló törvény (Art.) szerinti bejelentési kötelezettség azon – a székhelytől eltérő – címekre terjed ki, ahol az ügyfél az Art. hatálya alá tartozó adónemekkel kapcsolatos iratait, bizonylatait vagy nyilvántartásait tárolja. Az, hogy az ügyfél bevallásait/bejelentéseit egy külső könyvelőiroda készíti el, még nem eredményezi, hogy az irodát iratőrzési helyként be kellene jelenteni a NAV-hoz. Erre csak abban az esetben van szükség, ha a könyvelőirodánál lelhetők fel az adózással kapcsolatos iratok, nyilvántartások, bizonylatok.
A szabályozás nem változott, és az adóhatóság gyakorlata sem változott e tekintetben – közölték. Általános jelleggel nem írható elő a könyvelő irodák iratőrzési helyként történő bejelentése, ez csak abban az esetben vonatkozik rájuk, ha az adózás rendjéről szóló törvény hatálya alá tartozó adónemekkel kapcsolatos iratokat, bizonylatokat, nyilvántartásokat a könyvelőirodánál tárolják.
Az Art. szerinti (változás) bejelentést a cégbejegyzésre kötelezett szervezetek a ‘T201T, az egyéb szervezetek a ‘T201 jelzésű adatlappal (akár a bejelentkezéssel egyidejűleg, akár változás-bejelentésként) teljesíthetik. Az adatlapon több érvényes iratőrzési helyet is be lehet jelenteni – akár egyidejűleg, akár egymás után – a NAV-hoz, valamint a címek törlésére is lehetőség van – ismertette az adóhatóság.
Forrás: www.onadozo.hu